donderdag 14 juni 2012

Aeolus

door John van Rhijn

Aeolus, 18 april 2012

Eindelijk trof ik een draaiende Aeolus aan met het ook nog eens bij mij hebben van een camera. Die combinatie scheen maar niet mogelijk. Althans sinds 28 juni 2006.
Maar de wind trok aan en de lucht werd dreigend. Ik hoorde de zeilen angstwekkend klapperen en de wieken tolden veel te snel rond...




28 juni 2006
We bekijken even wat eerdere foto's en de eerste daarvan was tevens de laatste tot nu toe met wieken onder zeil.
De molen is een stellingmolen, zoals eigenlijk alle stadsmolens, die boven de huizen uit moeten steken om wind te kunnen vangen.













6 januari 2012
Beide vorige foto's zijn gefotografeerd vanaf het Emaus, deze vanaf de Westlandseweg.
















6 januari 2012
In dit winkeltje zijn allerlei meelprodukten te koop, zoals het een korenmolen betaamt, maar nog veel meer! Door op de foto te klikken wordt hij vergroot - dat geldt overigens voor alle foto's - en krijg je een indruk.













6 januari 2012
Deze foto heb ik benomen vanaf de begraafplaats Emaus.
















Kortedijk
Een week later trof ik de molen aan met wederom stilstaande wieken.
















Van dichtbij
Close up naar de schitterend blauwe lucht.






















Kortedijk. 29 maart 2012
Ook op 29 maart 2012 werd er niet gemalen.
De foto, genomen bij de Driesluizen, laat de Kortedijk zien.

















Sneldraaiende wieken, 18 april 2012
We gaan terug, of zo u wilt verder, naar 18 april 2012
Het  snelle draaien der wieken is op de foto niet zichtbaar. Daarvoor was de sluitertijd te kort.
















Ik maakte minstens een dozijn foto's. Vooral deze is het waard in volle grootte te bekijken!




















Een zeil was weggehaald!
Aan het eind van de Kortedijk maakte ik nog maar eens een foto, wederom vanaf de Driesluizen.
Aan de overkant op de brug van de Delftseveerweg zag ik een jonge dame foto's nemen, waarschijnlijk van de groene woonboot die daar destijds nog lag, maar ik zag nu iets anders, dat mijn aandacht trok: De wieken stonden stil en er was een zeil weggehaald.
Ik wist het wel, die harde wind kon nooit goed zijn!
Dus ik liep als een speer weer terug!








Nog een zeil te gaan.
Eer ik mijn toestel op de juiste plaats weer in stelling had, was de laatste wiek al aan de beurt. Ik was dus maar net op tijd. Zo snel gaat dat.
Komt daar het woord 'gewiekst' vandaan?













Ik haalde alles uit m'n Kodak wat er in zat, maar bedacht, dat ik met een echte telelens waarschijnlijk met een statief had moeten werken. Nu gebruikte ik een muur als steun.













...Maar het kon nog dichterbij!
















Het zeil wordt opgerold.















En ...de wind mindert, de zon breekt voorzichtig door...




















De klus is bijna geklaard.




















Nog even vastknopen.



















Soms moet je niet mopperen bij onbestendig weer. Bijvoorbeeld, als je een fototoestel bij je hebt...

Oh ja, meneer de molenaar: "Bedankt voor de voorstelling! En binnenkort kom ik weer van die heerlijke pannenkoekenmeel bij je halen."

Een mooi stukje geschiedenis van de molen vind je bij Molen Aeolus.
Als kind heb ik de molen tot mijn twaalfde jaar nooit anders dan zonder wieken gezien.


Hierna ging ik terug naar de Driesluizen en zag daar diezelfde jonge dame iets heel anders fotograferen, namelijk een stel broedende zwanen.


23 juli 2012
Maar ook bij stralend weer, met een wolkeloze, azuurblauwe lucht, is de molen een dankbaar onderwerp!

Zo trof ik de Aeolus aan op 23 juli. Wederom onder zeil, maar de wieken draaiden zeer traag en stonden af en toe zelfs stil.

















23 juli 2012
Met dit heldere weer leek het mij ook mogelijk een goede close-up te maken van de molenbaard. De wieken draaiden dermate langzaam, dat ik maar eens een poging waagde. Een compactcamera is voor mij handig, omdat ik dan niet met een tas objectieven hoef te sjouwen, maar heeft als nadeel nogal wat vertraging te geven tussen afdrukken en sluiteropening.  Niettemin drukte ik slechts twee keer af en beide foto's voldeden, maar aan deze gaf ik de voorkeur. Ik hoefde er zelfs niet eens wat af te snijden.







23 juli 2012
Wat een totaal ander weer dan de vorige keer toen ik hier was!
Nu kon de molenaar wellicht de zeilen maar beter weghalen vanwege vrijwel het ontbreken van wind!














23 juli 2012
Hier nogmaals het molenwinkeltje

















23 juli 2012
Ingemetselde informatiesteen


















23 juli 2012
En ik kon het niet laten om nogmaals vanaf de begraafplaats Emaus een foto van de molen te maken.
















12 september 2015
Op 12 september 2015 maakte  ik van de gelegenheid gebruik de molen van binnen te bezichtigen.














12 september 2015

Het feestgedruis was gezellig, maar interessanter was het de smalle trappen te beklimmen.
Hier een voorraad meel.











12 september 2015 -  Elektrisch meel malen
En mocht er eens te weinig wind staan, dan kan er ook met deze machine gemalen worden, want de molen is vol in bedrijf!





















12 september 2015 - Hijskraan
Via een tandradsysteem wordt de windkracht tevens gebruikt om zakken meel te laten dalen of eventueel op te hijsen.















12 september 2015 - Zicht vanaf de stelling
Vanaf de stelling kijken we hier naar het oosten over de Westlandseweg, met links de Voorstraat en rechts de Watertoren en het Oranjepark. Ondertussen draaien de wieken hun rondjes. Vanzelfsprekend is dat gedeelte van de stelling nu niet toegankelijk, want een klap van de wieken wil je niet krijgen!










 12 september 2015 - Kruilier
De molenaar, op klompen, beantwoordt vele vragen. En hij kan het weten!














Verankering van de krullier
Met de krullier worden de wieken op de wind gezet. Met ketting en haak wordt het stelsel geborgd tussen de stellingplanken. Tussen de kieren zie je de grond een meter of vijftien onder je. Met mijn hoogtevrees keek ik maar liever recht voor mij uit.


















12 september 2015 - Begraafplaats Emaus
Eerder maakte ik een foto van de molen vanaf de begraafplaats Emaus. Nu andersom, vanuit een raampje van de molen.














12 september 2015 - Twee torens
Zo maakte ik ook eerder een foto vanaf de toren van de Grote Kerk naar de molen. Deze is net andersom, vanaf de stelling van de Aeolus richting Grote Kerk, met natuurlijk de toren van de Joannes de Dooperkerk prominent in beeld.



















12 september 2015
Boven ons draait een tandrad aangedreven door de wieken. En uiteindelijk natuurlijk door de wind.












12 september 2015
Het graan wordt gemalen tot meel.














12 september 2015
Een blik in de ton op de molensteen














12 september 2015
Door het 'zwevende' wiel boven het draaiende rad...













12 september 2015
...te laten zakken op dat rad, worden krachten overgebracht op bijvoorbeeld een hijswerktuig.














12 september 2015
Het meel wordt opgevangen.





















12 september 2015
De voorgaande foto's zijn op verschillende verdiepingen gemaakt. Dit is de hoogste verdieping waar ik nog mocht komen.
Uit het raampje maakte ik nog een foto van de Begraafplaats Emaus aan de andere kant van de Westlandseweg. Daarna hervatte ik mijn tocht naar de begane grond.








14 augustus 2015
Molen kort na zonsondergang





















14 augustus 2015
Molen bij invallende duisternis met Kortedijk.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten