zondag 10 juni 2012

Stadhuis

door John van Rhijn

Stadhuis - 29 maart 2012

Eigenlijk duurde het best wel een poosje voor ik een foto kon nemen van het stadhuis van Vlaardingen.  Althans, eentje die naar mijn zin was. Telkens als ik daar rondliep was er wel wat. Ofwel de Markt was opgebroken. ofwel er waren rood-witte afzettingen voor. Bij een volgende poging kwam ik er op 13 maart met de uitreiking van de Geuzenpenning. Dat had ik natuurlijk kunnen weten, maar was mij daar niet van bewust, toen ik daar toevallig in de buurt liep en op de muziek afging op het Marktplein.
Maar de 29ste maart waren er, voor het Stadhuis zelf althans, geen werkzaamheden meer aan het plaveisel. Ik hoefde slechts even te wachten tot er een terrasje was ingericht, hetgeen zelfs de sfeer overtrof, waarop ik zo lang gehoopt had.




Hierbij wat foto's, die ik op de 13de maart op de Markt maakte.


Markt - 13 maart 2012
Op zo'n moment foto's kunnen nemen heeft natuurlijk ook wel wat.

















Kransen voor het Geuzenmonument - 13 maart 2012
Er waren net kransen gelegd bij het Geuzenmonument, toen ik daar aankwam. Even later zou de Geuzenpenning worden uitgereikt in de Grote Kerk aan Gregory Shvedov.

Zie ook: Kunst en Markt.












Krans Geuzenverzet - 13 maart 2012

De krans van het Geuzenverzet van dichtbij

















Jonge zeekadetten vormen een erehaag - 13 maart 2012
Trouwens, ik heb sowieso wat met de 13de en het Vlaardingse Stadhuis. Nu bijna 40 jaar geleden, op donderdag - nog net geen vrijdag - 13 juli 1972, bestegen mijn aanstaande echtgenote en ik de trap en gingen daar in de echt verbonden weer af.

De zeekadetten fotograferend sta ik met mijn rug naar die bekende trap.


Voor meer informatie voor de liefhebber zie: het Oude Stadhuis.

Hieronder een video van Martin van der Schaft.
De 'martinvds' zijn in de balk hier rechts ook genoemd bij sites overVlaardingen.









4 januari 2012
Vlaardingen is geen uitzondering waar het betreft het uit het jasje groeien van het stadhuis. Hier is de achterkant van het Stadhuis, met een loopbrug verbonden aan een groot nieuw stadhuis. Op de foto is daarvan slechts een klein gedeelten te zien. M.i. meer dan genoeg trouwens. Het is een grauw geheel, dat nodig aan een opknapbeurt toe is.













4 januari 2912
Op 4 januari was men op de Markt nog bezig met de bestrating, tot nog vrij lang daarna.

















23 juli 2012
Op 23 juli 2012 zag ik vanaf de Maassluisedijk hoe het stadhuis werd afgebroken.
Het betreft hier gelukkig niet het oude Stadhuis, maar het naar mijn bescheiden mening smakeloze gebouw daarachter.
De opknapbeurt waarover ik hierboven sprak gebeurt dus wel heel rigoureus!

Ondertussen zag ik een tijdelijk onderdak op de Parallelweg naast de Buitenhaven.
Dat tijdelijk kan nog wel een tijdje duren!










23 juli 2012
Vergelijk deze foto maar eens met die onder het YouTube-filmpje!

Nu staat dit weliswaar onder het hoofdstuk Stadhuis, maar die naam krijgt het terecht niet. Het wordt het Stadskantoor.


















23 juli 2012
Nog ėėn blik op het gebouw, waar ik persoonlijk overigens geen enkele feeling mee had. De afbraak van de Van Hogendorplaan doet mij aanzienlijk meer.
Maarre... geacht gemeentebestuur, u blijft toch wel met uw klaapjes af van het oude Stadhuis? Er is al veel te veel in Vlaardingen omlaaggehaald, wat er gewoon had moeten blijven staan of gerestaureerd!















23 juli 2012
Doorwandelend naar de Markt ziet deze doorgang met bogen er in elk geval vertrouwd uit.






















23 juli 2012
En hier is niets meer te zien van wat er zich vlak achter het oude vertrouwde Stadhuis afspeelt.
Te horen wel, maar niet noemenswaardig.



















10 september 2012
De renovatie van het Stadskantoor kan zo langzamerhand beginnen.



















10 september 2012
Ik ben geneigd hier te zeggen, dat elke verandering wel een verbetering moet zijn. Wat was dat een grauw gebouw!

















2 oktober 2013
Het Stadhuis op een mooie namiddag in de herfst.



















25 februari 2015
We gaan terug naar het echte Stadhuis. Deze deur vinden we aan de zijkant. Waalstraat 1.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten