woensdag 20 juni 2012

Vlaardingervaart

door John van Rhijn

Vlaardingervaart, 19 augustus 2007

De Vlaardingervaart staat garant voor een heerlijke wandeling of fietstocht erlangs, een prachtig boottochtje erop en met een koude winter voor schaatsplezier.
Wandelen heb ik toch het meest gedaan. Aan de oostzijde, via de Trekkade, zelfs tot Schipluiden aan toe.
Hieronder eerst wat foto's vanaf de westzijde, de Broekkade. Wij - ik wandelde met mijn vrouw en dochter - kwamen juist vanuit de Broekpolder achter de jachthaven langs, die op de foto zichtbaar is.





19 augustus 2007
We liepen een eindje verder richting Vlaardingen en daar had ik een betere doorkijk tussen het vele riet langs de oever van de Vaart, zoals het water daar kortweg genoemd wordt.













19 augustus 2007
En langzamerhand krijg je meer zicht op het bewoonde gedeelte.
Aan de overkant woon je natuurlijk prachtig.














19 augustus 2007
Er zijn twee van dit soort flats met appartementen. Nu ja, er staan er wel meer, maar dit zijn identieke gebouwen, hier gezien vanaf de Broekpolderbrug.

Een groepje enthousiastelingen is wat aan het spelevaren in een waarschijnlijk gehuurde kano en beleeft daar luidruchtig plezier aan.

Zo ongeveer tussen die flats vond ik begin
augustus 2011 een mooi plaatsje om het Varend Corso Westland te fotograferen, waaraan ik t.z.t. een apart hoofdstuk zal wijden.



16 juli 2006
Ruim een jaar eerder als de vorige foto fotografeerde ik vanaf bijna dezelfde plek op de brug de andere kant op, ofwel richting Vlaardingen-centrum. Maar daar zie je hier niets van.













12 oktober 2008
Op 12 oktober 2008 nam ik van dezelfde brug deze foto, dezelfde kant op maar vanuit een standpunt meer naar links. De jachthaven rechts is zodoende zichtbaar.













12 oktober 2008
En de andere kant op.

Daarna kwam ik een tijdlang niet meer bij de Vaart.
Wel kwam ik regelmatig in Vlaardingen, want destijds woonde mijn dochter op de Van Hogendorplaan, recht tegenover de school waaraan ik vijf jaar les gaf, maar niet meer de Van Hogendorpschool heet.
Zo kreeg ik dus lang niet al het nieuws mee uit Vlaardingen en kwam ik bij mijn volgende bezoek aan de Vaart voor een volslagen verrassing te staan…







De Twist/Wokkel, 25 april 2010
Dat was op 25 april 2010.
Wandelend op de Trekkade, een smal paadje, dat langs de hele Vaart loopt en zo genoemd is, omdat vroeger de paarden hierover de schepen voorttrokken, zag ik plotseling in de verte een vreemd gevaarte over de Vaart gespannen.
Fotogeniek, dat wel. Maar mijns inziens niet bepaald passend in het landschap.
Ik maakte verscheidene foto's, zonder toen nog een notie te hebben over de naam van deze kronkel.







De Twist/Wokkel, 25 april 2010
Dichterbij gekomen was duidelijk te zien, dat het metalen kronkelwerk het omhulsel vormde van de eigenlijke brug en daar steun aan geeft.
Het geheel vormt een behoorlijk gewicht en ik zag, dat de fundamenten het zwaar te verduren hebben. De brug kon er nog niet lang liggen, maar je ziet toch aardig wat scheuren tussen de gemetselde zware keien en zelfs gaten.









De Wokkel, 25 april 2010
Een paar kilootjes extra zou wel niet uitmaken, schatte ik in, dus ik waagde mij naar de overkant en daar zelfs onder de brug.
Dat leverde in elk geval een interessant lijnenspel op.

Thuisgekomen ging ik meteen naarstig op zoek naar informatie. Zo kwam ik erachter, dat de brug officieel de Twist heette, maar in de volksmond al gauw de Wokkel werd genoemd. Als je het mij vraagt, met veel rode paprika.
Ik geef de voorkeur aan de benaming door het volk.






De Wokkel, 5 augustus 2011
Tijd voor een kijkje op de brug.
Deze is bedoeld voor fietsers en wandelaars en vormt een nieuwe verbinding van de Holywijk met de Broekpolder.

Ik was daar niet toevallig, want had zojuist genoten van het Varend Corso Westland.










5 augustus 2011
Maar bij het vallen van de avond was er hier geen versierd schip meer te zien.
Daar ergens achter de A20 en de Burgemeester Heusdenslaan waren ze gekeerd om vervolgens naar hier terug te keren.












5 augustus 2011

Maar een blik de andere kant op, richting Schipluiden, maakt duidelijk, dat ook daar het laatste schip allang uit zicht is.
De watervogels hebben het rijk weer voor zich.












29 maart 2012
Van Vlaardingen uit gerekend begint de Vlaardingervaart bij de Driesluizen, gelegen tussen de Hoogstraat en de Kortedijk. In dat eerste stukje Vaart ligt deze opvallende woonboot. Ingeklemd tussen een te kleine sluis en een te lage brug, zodat dit drijvend huisje dit stukje Vaart onmogelijk zal kunnen verlaten.











18 april 2012.
Zojuist had ik foto's gemaakt van de molenaar, die de zeilen van de wieken moest halen. Nauwelijks een paar minuten later trof ik dit tafereeltje aan in datzelfde stukje water en in de stralende zon!
Eén zwaan broedt en de ander werkt ijverig aan het nest.

Ik werd hierop opmerkzaam gemaakt door diezelfde dame waar ik het over had in het hoofdstuk over de molen en die ik nu dit zwanenpaar zag fotograferen.







23 juli 2012
Het volgende stukje Vaart is wat ruimer, maar zowel de brug waarop ik hier sta, die van de Delftseveerweg, als die van de hier verderop zichtbare Westlandseweg, kunnen niet open. Slechts de bescheiden jachten, die de sluis konden passeren om de Oude Haven via het Buizengat te verlaten, kunnen onder deze bruggen door voor een dagje op de Vaart.
Nog iets verderop varen zij onder de A20 door, dan volgt de Wokkel en voorlopig als laatste de Broekpolderbrug. Men kan dan brugloos doorvaren tot aan Schipluiden.
Hoewel de foto er landelijk uitziet, zitten we hier nog midden in de stad.




11 september 2013
Hier zijn we een heel eind verder langs de Vaart en zijn al in Schipluiden. Dit is de steiger ter hoogte van Café Vlietzicht en we kijken hier richting het noorden.













11 september 2013
Zelfde steiger, maar nu kijken we de andere kant op en zien de roeiboten die te huur zijn en Café Vlietzicht.














11 september 2013
Vlietzicht is prachtig gelegen.
















11 september 2013
De Kleiput















11 september 2013
Zouteveense- en Holiërhoekse poldergemaal
















11 september 2013
Het dak van het gemaal is bedekt met sedum.

















11 september 2013
Het oude gemaal staat een klein eindje verderop.
















11 september 2013
Hier een close-up van het bordje

















11 september 2013
Het water direct achter het gemaal
















11 september 2013
Even verderop, met de Vaart achter mijn rug, fotografeerde ik de Slinksloot, waaruit het gemaal direct het water pompt naar de Vaart indien nodig om het waterpeil in de polder te regelen.
De Vaart ligt hoger dan de omgeving.












11 september 2013
Op hetzelfde plekje, maar aanzienlijk verder ingezoomd, wederom de Slinksloot. Het pad langs de Vaart waar ik hier sta heet niet meer de Trekkade, maar de Vlaardingsekade. Hier zijn we eigenlijk in Schipluiden.












11 september 2013
In de verte tekent de Nieuwe Kerk in Delft zich duidelijk af tegen de blauw bewolkte lucht.















11 september 2013
Ik loop nog een stukje verder richting Schipluiden en kom dit lieflijke huisje tegen. Je kunt er overnachten en van een ontbijt genieten, ofwel: Bed & Breakfast.
Overigens zijn eigenlijk al die aardige huisjes langs de Vaart groter dan je op het eerste gezicht denkt, omdat ze tegen de dijk langs de Vaart gebouwd zijn.










11 september 2013
Hier een kijkje omlaag op het terras
















11 september 2013
Aan de overkant ligt een huis verscholen achter het geboomte en een zeilboot onder een prachtige treurwilg.















11 september 2013
Ondertussen geniet een groep ouderen van een boottochtje op de Vaart.















11 september 2013
Zij lijken het rijk voor zich alleen te hebben.















11 september 2013
Aan de overkant geniet iemand op een bankje van het uitzicht eneven verderop zit iemand te vissen.















11 september 2013
Inmiddels ben ik terug gewandeld naar Vlietzicht.
In plaats van terug te gaan naar mijn auto besluit ik toch nog even door te lopen.













11 september 2013
Ook al zit er geen mens op het pontonterras, het levert toch een mooi plaatje op!















11 september 2013
Ik heb het hier menigmaal wel wat drukker gezien.
Aan de muur hangt een wandplaat van winters schaatsgenot. Ook dan kan het hier druk zijn.














11 september 2013
Ik schiet nog verscheidene plaatjes.
















11 september 2013
Waaronder dit panorama.












11 september 2013
Twee eerdere huisjes iets dichterbij
















11 september 2013
Dan nog de camera een keer gericht op de overkant, waar slechts het dak van dit huis boven het riet uitsteekt.
Ter hoogte van de Willemoordseweg laat ik de Vaart achter mij.













Vispaaiplaats - 1 juni 2014
Langs de Vaart is hier links een vispaaiplaats aangelegd.
De foto is genomen vanaf de Broekpolderbrug richting Schipluiden.















Vispaaiplaats - 1 juni 2014
Hier een foto ter plekke. Onder het bruggetje is de verbinding met de Vaart. Naast het bruggetje staat iemand te vissen.
















Vlaardingervaart - 1 juni 2014
De paaiplaats gezien vanaf de Trekkade aan de overkant. Bij het bruggetje staat nog altijd diezelfde visser.








2 opmerkingen:

  1. Casper Giessen (geb. 1949) heeft van 1955 tot 1962 op de Jan Ligthart school gezeten. tegenover het gemeentehuisje. Een stukje verder was een snoepwinkeltje en een viswinkel. De school is gesloopt. Er staan nu huizen. Bij de molen staken we de Westlandse weg over en gingen het Emaus in. rechts had je een wijk met kleine huisjes. Daar woonde een klasgenoot, Leo van der Zwan, van wie ik voor het eerst de mop van Pudding en Gisteren hoorde. verder richting school had je aan het Emaus een grote houtzagerij. Het hoofd van de school noemden we kale Jezus. We speelden Red River rock op plastic saxofoontjes bij Pietje Silver thuis in de Oranje buurt en voetbalden er rond de Bethelkerk. Later in 1959 ging ik bij van Gorzel aan de Kethelweg op judo en kreeg er les van Chris de Korte. Vaak fietste ik naar familie in Delft aan de Markt. dan nam ik de Kethelweg naar Kethel en langs de Delftse Schie reed ik richting station en daarna naar Giessen herenmode op de Markt nummer 30.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, Casper. In het hoofdstuk over Vlaardinger-Ambacht kun je lezen, dat ik vlakbij je op school zat, namelijk op de Dr. J. Th.de Visserschool van 1951/57. Dus aan de overkant. Tegenover dar gebouw is een nieuwe Jan Ligthartschool gebouwd.

      Verwijderen