vrijdag 30 november 2012

Buitenhaven

door John van Rhijn

Buitenhaven - 27 september 2012

Elders hebben we reeds gezien, dat bij hoog water de kaden onder water kunnen lopen. Het behoorde bij de Deltawerken ook Vlaardingen te beschermen tegen het water.
Als kind herinner ik mij nog de Watersnoodramp in februari 1953. Ik was toen net 8 jaar geworden en vond het wel spannend dat mijn moeder regelmatig vroeg of het water al door de straat liep. Ik woonde in de Sportlaan, die in elk geval droog bleef. Maar in het havengebied was dat niet het geval. Maar de gevolgen in vooral Zeeland en directe omgeving zijn mij altijd bij gebleven.
Er werd in elk geval mede hierdoor een sluis gebouwd, zodat de Oude Haven onbereikbaar werd voor grotere schepen en voornamelijk een jachthaven is geworden.
Een prachtige Driemast Klipper als de Oostvogel komt dan ook niet verder dan de Buitenhaven.

De foto werd genomen vanaf het smalle strookje kade naast de Pelmolen. Linksboven wat balkonnetjes van het tot appartementen omgebouwde gebouw. Op de achtergrond de Deltabrug met daarachter uiterst links de spoorbrug. Tussen deze twee bruggen ligt de buitensluis.




27 september 2012
Niet zo heel lang hiervoor had ik dit zelfde schip zien liggen aangemeerd langs het Spui bij Nieuw-Beijerland. Aangezien toen de A29 was afgesloten reed ik met mijn vrouw via Spijkenisse naar huis. Het pontje vertrok net voor onze neus, maar ik maakte van de nood een deugd. stapte uit de auto en nam snel wat foto's naar de overkant. Thuis gekomen werd het een teleurstelling. In de haast had ik er geen erg in, dat mijn camera op 'video' was komen te staan. Dat moet gebeurd zijn toen ik mijn toestel uit het tasje haalde. Stom, want dat was niet de eerste keer, maar wel de eerste keer, dat ik het niet controleerde. De opnames vielen bitter tegen.




27 september 2012
Maar ik kreeg al spoedig een herkansing!
Vlak voor wij de Deltabrug opreden, zag ik deze Driemastklipper.
"Volgens mij is dat dezelfde als die bij Nieuw-Beijerland", zei ik tegen mijn vrouw.
Ik reed door naar onze plaats van bestemming, het huis van dochterlief, en liep vandaar terug.
De koffie kwam later wel!










27 september 2012
Nu kon ik op mijn gemakje fotograferen.
















27 september 2012
Hier vanaf de Deltabrug.
















27 september 2012
Navraag bij iemand aan boord leerde mij, dat de Oostvogel inderdaad nog onlangs in Nieuw-Beijerland lag en zelfs zeer regelmatig.



















27 september 2012
Drie masten op een rij.





















27 september 2012
Een prachtig lijnenspel.





















27 september 2012
In de wolken!





















27 september 2012
Binnen hooguit twee uurtjes zou de Oostvogel weer vertrekken. Niet onder zeil, want daarvoor waren er te weinig mensen aan boord.

Hier op de achtergrond de Pelmolen.












27 september 2012
En ik vertrok richting koffie!
Achter de Deltabrug zijn de drie masten van de Oostvogel nog zichtbaar.














3 november 2012
De duisternis valt in. Bij de havenhoofden gaan de havenlichten branden.
Aan deze kant het rode licht.














3 november 2012
Aan de overkant het groene licht van Rijksmonument Lichtbaak van Speyk, dat ooit juist aan deze kant gestaan heeft.














3 november 2012
Dan loop ik via de Westhavenkade langs de Buitenhaven terug.
Hoewel je onder deze omstandigheden, ook nog eens zonder statief, niet meer de scherpste foto's krijgt, zijn ze wel sfeervol.
Hier een doorkijkje tussen de schepen naar het eenzame huis aan de overkant, met een mooie lichtreflectie in het water.









11 november 2014
Deze foto werd 2 jaar later gemaakt. In het midden aan de overkant op de Oosthavenkade is het stuk vuurtoren opgeslagen, dat jarenlang het gezicht bepaalde in de Oude Haven bij het Visserijmuseum.













3 november 2012
Ook hier de reflectie van de lantaarns in het water.
Aan de overkant ligt de Koningin Wilhelminahaven. Uiterst links is nog net het Vissersmonument te zien.















11 november 2014
Het lijkt, of er een lichtbal aan de hijskraan hangt.























3 november 2012
Ik vervolg mijn weg dan via de Deltabrug aan de andere kant van het water.
De Buitenhaven gaat daae over in de sluis naar de Oude Haven. Daar waar ook de 'Pilaar met de waakzame ogen' staat.













11 november 2014
De foto's zijn op verschillende data gemaakt. De wandeling naar de Nieuwe Maas maak ik nu eenmaal graag om even lekker uit te waaien aan het water. Dus kom ik regelmatig langs de Deltabrug, omgedoopt tot Nelson Mandelabrug, hetgeen ik maar beschouw als een goedbedoelde ambtelijke dwaling. Hier vond de afsluiting van de Deltawerkzaamheden plaats en dus is Deltabrug de enig juiste benaming. Zou Mandela überhaupt geweten hebben waar Vlaardingen ligt?






16 september 2013
Een haven is altijd een dankbaar foto-object. Bezoek die een andere dag en er liggen andere schepen, Op 16 september wandelde ik weer eens richting Nieuwe Waterweg, omdat het wolkendek mij wel aanstond.

Het water stond dermate hoog, dat ik geen gymnastische toeren hoefde uit te voeren om op de drijvende vlonder te komen.









16 september 2013
De Tyfoon, een sleepboot uit Dordrecht
















16 september 2013
Overzicht van de Buitenhaven vanaf ongeveer dezelfde plek als de eerste foto van dit hoofdstuk. Er was die dag een prachtig wolkendek.













16 september 2013
Holland Diving 1















16 september 2013
Holland Diving 1
















16 september 2013
Michael
















16 september 2013
Waterboot 10

















16 september 2013
Lange rijnaken als de Urgentie komen veelal achteruit de haven binnen, omdat draaien daar niet kan.














16 september 2013
Urgentia
















J. Henry Dunant - 1 juni 2014
Vrij regelmatig legt ook de Henry Dunant aan in de Vlaardingse Buitenhaven. Ook dit lange schip heeft er dit keer voor gekozen de draai buiten de haven reeds te maken.















6 april 2015
De foto laat de overbekende Pelmolen zien. Een lang leegstaande fabriek omgebouwd tot appartementengebouw.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten