donderdag 29 november 2012

Nieuwe Maas

door John van Rhijn

30 mei 2015























Ms Rotterdam had in deze tijd Rotterdam als thuishaven en zou dus regelmatig Vlaardingen passeren over de Nieuwe Maas. Op 30 mei 2015 koos het enorme cruise schip weer het ruime sop.
Inmiddels heb ik zo veel schepen gefotografeerd die hier langs voeren, dat ik zelfs een apart hoofdstuk daarover overweeg.




ms Rotterdam - 2 mei 2012
Te laat, maar toch op tijd. Had ik geweten, dat de Rotterdam voorbij zou komen varen, had ik allang op de Maasboulevard gestaan. Anderzijds geluk, dat ik toevallig in Vlaardingen was en op weg naar huis op de brug bij de Delflandse Buitensluis dit enorme gevaarte voorbij zag varen.
"De Rotterdam!" zei mijn vrouw.
Ik sloeg direct na de brug rechtsaf de Oosthavenkade op, waar het verkeerslicht gelukkig eindelijk eens niet nodeloos op rood stond, en parkeerde de auto vlakbij het havenhoofd.
Zo kon ik toch nog enkele foto's schieten.






10 januari 2012
Richting Rotterdam of juist de andere kant op naar Hoek van Holland kun je heel wat schepen voorbij zien varen als je een tijdje doorbrengt op de Maasboulevard. Niet allemaal van die 'reuzen' als hierboven, maar wel in allerlei soorten en maten. Deze mag er ook zijn!













29 november 2012
Het was die dag wat heiig, maar met de computer kun je toch wat van de mist wegwerken.

Rechts is het markante gebouw de Bolder te zien. Het staat in Schiedam, net voorbij de Beneluxtunnel.













24 april 2012
Er is altijd wel bedrijvigheid.

















24 april 2012
Ook de wolken zijn vaak eenmooi schouwspel


















27 september 2012
Zoals ook hier. op het moment dat de zon de kim langzamerhand nadert.


















27 september 2012
Met andere kleuren als je richtingSchiedam kijkt.

















27 september 2012
En dan weer de andere kant uit, staande op het havenhoofd van de Oosthavenkade richting havenhoofd Westhavenkade.
Door ver in te zoomen lijkt het Delta Hotel dichtbij.
Rechts het havenlicht, dat ongetwijfeld spoedig na deze foto haar rode stralen zal hebben laten zien.












27 september 2012
Nog een blik richting de Bolder in Schiedam.



















27 september 2012
Er verschijnt een sleepboot in beeld die een lading containers op sleeptouw heeft.


















27 september 2012
Richting ondergaande zon verkleurt de lucht.
















27 september 2012
Vanaf het Havenhoofd Oost een blik naar de overkant van de Nieuwe Maas.
De zuil van het havenlicht is aan deze kant grijs gelaten. Aan de voorkant is hij groen-wit geschilderd.
Het zal na deze foto niet heel lang meer duren eer het groene licht gaat branden.











3 november 2012
Ruim een maand later sta ik eveneens bij spoedig ondergaande zon aan de Nieuwe Maas. Nu aan de overkant van de Buitenhaven, op de Maasboulevard dus, en fotografeer opnieuw Pernis. Nu verder ingezoomd op de Vondelingenplaat.














3 november 2012
Op de aanlegsteiger werd een hengeltje uitgegooid. Op een bordje zag ik, dat dat niet mocht. Maar ja, de rivierpolitie lag daar nu niet aangemeerd...















3 november 2012
Het water staat nog maar net onder de kade. Aan de bolder te zien - en nu bedoel ik niet het gebouw in de verte daarachter - heeft het nog hoger gestaan. Of is die nat vanwege golven van voorbijgaande schepen?
Hoe dan ook, menigmaal loopt hier de kade onder bij erg hoog water.

Let op de totaal andere kleuren als je de zon achter je hebt staan.









3 november 2012
Zeker hier is de hoge waterstand goed te zien. Die auto's staan in elk geval nog droog. Het door mij vaker gefotografeerde restaurant China Garden is nog zonder laarzen bereikbaar. Maar dat is niet altijd zo!















3 november 2012
Kijken we richting Delta Hotel, dan is duidelijk te zien hoe hoog het water staat.

















3 november 2012
Van iets dichterbij.


















3 november 2012
Ondertussen zijn er nog altijd mensen aan het werk. De duisternis valt in. De foto's worden onscherper en bovendien sta ik hier nog steeds op de aanlegsteiger die behoorlijk op en neer danst.














3 november 2012
Op weg naar de wal. Die hier duidelijk iets verder weg ligt dan normaal.

















3 november 2012
Het water stroomt over de boulevard.
M'n 'rondje steiger' zit er bijna op.

















3 november 2012
Weer terug op de wal schiet ik nog een plaatje van wat vissers onderaan de steiger waarop ik mijn rondje begon, om daar verderop rechts weer af te gaan.















11 november 2014
Zonsondergang boven de Nieuwe Maas. Op de voorgrond Partyschip Diane.















11 november 2014
De silhouetten van Diane, de steiger en het Delta Hotel steken mooi af tegen de gekleurde lucht.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten