zondag 2 december 2012

Schiedamseweg

door John van Rhijn

Stadsgehoorzaal - 6 januari 2012

Als kind herinner ik mij de Schiedamseweg voornamelijk vanwege de Stadsgehoorzaal en... de poppendokter!
Die laatste is daar niet meer te vinden, de eerste wel, maar heeft een metamorfose ondergaan.
Wat je nu ziet is veel glaswerk en verticale oranje-achtige lijnen. Een markant gebouw, naar mijn persoonlijke mening niet lelijk, maar bepaald niet passend in de sfeer van die straat.






6 januari 2012
Wel weer aardig is, dat het oude gebouw, zoals ik mij dat van vroeger herinner, nog boven het middelste gedeelte uitsteekt.















Dat is goed te zien op deze oude foto, die ik bij Wikipedia gepikt heb. Daar ook is de geschiedenis van de zaal te lezen.
Als kind ging ik daar menigmaal heen, o.a. ook met de school. Ik herinner mij een concert van Herman Krebbers waarbij een snaar van zijn viool brak. De man was echter zo virtuoos, dat niemand daar iets van gemerkt zou hebben, als de presentator dat achteraf niet had meegedeeld!

Later ging ik als onderwijzer met mijn leerlingen nog verscheidene keren naar Stadsgehoorzaal. Nog altijd vóór de verbouwing.





Schiedamseweg opgebroken
Op 29 juli 2014 vond ik een opgebroken weg.

















18 april 2012
Direct naast de Stadsgehoorzaal staat de Stadsvilla 'IJzermans'.
Het bouwjaar van dit pand, Schiedamseweg 53 en 53a is 1883-1884. Dit is een Rijksmonument.














6 januari 2012
In wat zijstraten van de Schiedamseweg zijn bijzonder leuke geveltjes te vinden. Hier een voorbeeld in de Arnold Hoogvlietstraat.












18 april 2012
Een eindje verderop op nummer 93 vinden we nog een Rijksmonument op de Schiedamseweg. Het is de villa 'Francina'.
Bouwjaar 1899, architect G.J. Bosma













5 december 2012
Pand aan de Schiedamseweg.
















18 april 2012
De Windwijzer.
















5 december 2012
Vanuit een andere hoek en met onaangenaam regenweer.





















6 januari 2012
Verploegh Chasséplein.

















5 december 2012
Deze villa kijkt uit op het Verploegh Chasséplein.

In Bassie en Adriaan moest dit het huis van de baron voorstellen.













5 december 2012
Dit pand is een Rijksmonument.

Op het moment waarop ik de foto nam kwam de regen met bakken naar beneden.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten