maandag 23 september 2013

Haring- en Bierfeest (Loggerfestival)

door John van Rhijn

Het Shantykoor Vlaardingen op de Parallelweg nabij de Westhavenkade

Het Haring- en Bierfeest - omgedoopt tot Loggerfestival - is een maritiem publieksevenenment in en rond de havens van de voormalige haringstad.
Op zaterdagmiddag 22 juni 2013 bracht ik een bezoekje met uiteraard mijn camera in de aanslag.



22 jumi 2013
Een mooi stukje solozang















22 jumi 2013
Zangeres Jobea Broek















22 jumi 2013
Drummer en gitarist















22 jumi 2013
Het optreden van het Shantykoor stemt vrolijk! Deze heren zijn aanstonds ook aan de beurt met een ander Vlaardings shantykoor.















22 jumi 2013
Langs de Westhavenkade werden allerlei beroepen uitgebeeld.















22 jumi 2013
In dit geval heeft het te maken met de vroegere scheepvaart, in het bijzonder natuurlijk de haringvisserij, zodat de zeilen konden worden gehesen en gereefd.















22 jumi 2013
Ook houtsnijden maakte deel uit van de ambachtsmarkt.
















22 jumi 2013

Er ontstaat een soort totempaal.















22 jumi 2013
Een mini-lijnbaan















22 jumi 2013
De smid...
















22 jumi 2013
...smeedt het ijzer als het heet is.
















22 jumi 2013
Tot op dit moment had ik nog geen haring gezien, maar paling was er in elk geval wel!














22 jumi 2013
Maar ook op andere wijze werd aan de inwendige mens gedacht. Een poffertjeskraam overigens, die ik niet lang hier vóór ook in Numansdorp tijdens de zogenaamde Paardenmarkt aldaar fotografeerde.











22 jumi 2013
Hier staan wat oude scheepsmotoren uitgestald. Aan de kade ligt een oude sleepboot, met een naar mijn gevoel toch iets modernere motor. Maar ik kan het mis hebben.
Op de achtergrond is het vuurtorentje van Museumpaviljoen de Joon te zien.











22 jumi 2013
Een close-up van deze machine in werking, met de daarvoor benodigde brandstoftoevoer.














22 jumi 2013
Ik pakte nog net het slot mee van een gezellig dansje op de muziek van het viswijvenkoor.















22 jumi 2013
Viswijvenkoor 'Sootjevisch'














22 jumi 2013
Sootjevisch treedt op in klederdrachten uit verschillende steden. De dame links vooraan vertegenwoordigt Volendam. Kenners onder u zullen veel meer steden herkennen.












22 jumi 2013
Het koor begeleidt zichzelf met gitaar, accordeon, dwarsfluit en viool.















22 jumi 2013
Een brede lach van de violiste
















22 jumi 2013
Het koor geeft nog maar eens enthousiast een nummertje ten beste...














22 jumi 2013
...waarop weer vrolijk gedanst wordt.
















22 jumi 2013
Even verderop gaat een kunstschilder ongestoord zijn gangetje.














22 jumi 2013
En wat zou je anders schilderen op een maritiem evenement?




















22 jumi 2013
Richard Lionheart?
















22 jumi 2013
Een bruidspaar uit het verleden?















22 jumi 2013
Hoe dan ook, toch maar even een officiële foto maken, want dit kom je niet dagelijks tegen!



















22 jumi 2013
De meeste mensen nemen even tijd voor hun biertje. Er zijn er echter ook, die er de trein nog mee moeten halen.













22 jumi 2013
Station Vlaardingen Centrum is inderdaad die kant op... maar er rijden nog meer treinen, schone jonge dame!...














22 jumi 2013
...en er is plaats genoeg om even te onthaasten.















22 jumi 2013
Het Viswijvenkoor heeft kennelijk even een pauze ingelast. Ik herken de Volendamse die mogelijk een sootje visch gaat halen.













22 jumi 2013
Een mooi tafereeltje
















22 jumi 2013
Wachtend op een kleine ruiter of amazone
















22 jumi 2013
Hier heb je zo'n ruitertje!
















22 jumi 2013
Nog meer poffertjes en hoe je ze maakt.
















22 jumi 2013
Deze geitenkaasverkoper zag ik ook onlangs op de Paardenmarkt in Numansdorp. Veel van deze marktkooplui gaan langs allerlei evenementen om zaken te doen.













22 jumi 2013
Waar deze tent voor staat weet ik niet. Maar is zo'n mooie lach niet meer dan voldoende?















22 jumi 2013
Een gezellige drukte op de Westhavenplaats bij de Visbank















22 jumi 2013
Ik heb niet meer dan een indruk gegeven van het Vlaardingse festival. Het was de vorige dag al begonnen en ik zag bijvoorbeeld vlak bij die mooie glimlach al een boot klaarliggen waar 's avonds nog muzikale optredens te zien zouden zijn.

Voor mij was het nu tijd om zelf eens een harinkje te gaan happen. Het biertje liet ik maar aan mij voorbij gaan. Niet omdat ik de trein nog moest halen, want dan had ik dat zeker gedaan. Maar juist omdat ik zelf nog moest rijden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten